home |
ANTWERPEN bijgeWERKT : tramlijnen |
fotogalerij archief |
fotogalerij |
||||||||||
Aanpassingen tramlijnen vanaf 8 december 2019. |
||||||||||
Na de openstelling van het pre-metrostation 'Opera' en de afwerking van de Italiëlei. Tram 1 : Een nieuwe lijn van Antwerpen-Zuid naar P&R havana. Rijdt via Brusselstraat - Leien - Noorderplaats - Kempenstraat - Noorderlaan. Tram 70 : wordt afgeschaft. Tram 8 : wordt ingekort en rijdt van P&R Wommelgem tot Astrid. Tram 24 : van Silsburg naar het havenhuis. Rijdt via Herentalsebaan - Turnhoutsebaan - Rooseveltplaats - Italiëlei - Londenstraat - Kattendijdok Oostkaai - havenhuis. |
||||||||||
Wegens allerlei werkzaamheden rijden verschillende trams een ingekorte of een andere route. Zie www.delijn.be In 2019, na de afwerking van de Italiëlei wordt het tramnet volledig hertekend. |
||||||||||
15 september 2018 : tram 70 rijdt van het MAS (Bataviastraat) via Londenstraat en Noorderlaan naar P&R Luchtbal. |
||||||||||
Aanpassingen tramlijnen vanaf 2017.(bijgewerkt jan 2018) |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
oktober 2013 Goedkeuring Brabo 2. |
||||||||||
De Vlaamse regering keurde de nieuwe tramverbindingen in Antwerpen goed. Het Antwerpse tram- en premetronet breidt met ongeveer 8 km uit van het Operaplein naar het noorden en het Eilandje. | Het project Brabo 2 wordt gerealiseerd via een PPS, een publiek private samenwerking. Na een aankondigingsbericht stelden 5 consortia zich kandidaat voor de opdracht. | |||||||||
1 maart 2013 Start uitbreidingswerken naar Wommelgem. |
||||||||||
Start van het livan-project met de tramverbinding tussen park & ride aan de rotonde van Wommelgem en de Antwerps stadscentrum. Via de 'reuzenpijp', de premetrotunnel onder de Carnotstraat, komt de nieuwe lijn boven aan de Herentalsebaan en gaat via de Florent Pauwelslei naar de Ruggeveldlaan. | Een eerste traject loopt rechtdoor naar de August Van de Wielelei. Het andere deel buigt na de brug over de E313 af en loopt parallel met de autostrade naar de rotonde. Alles moet klaar zijn tegen maart 2015. Je tramt dan in een kwartier van Wommelgem tot centrum Antwerpen. | |||||||||
september 2012 Nieuwe routes voor trams en bussen |
||||||||||
Vanaf 1 september 2012 verandert de route van heel wat trams. Tram 8 wordt afgeschaft en er komt een nieuwe lijn 9. Alle veranderingen zijn te vinden op de website van De Lijn. | Ook zal het niet tram 7 zijn die naar Boechout rijdt (zie beslissing van 2009), maar wel tram 15. | |||||||||
augustus 2010 Nieuwe keerlus voor tram 6 |
||||||||||
Bij de heraanleg van het Olympiadekruispunt plant De Lijn een nieuwe keerlus voor lijn 6. Nu ligt die nog voor het kruispunt. | Na de heraanleg zou de tram volledig rondom de blokken van de Kruishofstraat rijden. De bewoners, zo'n 300 gezinnen, wonen dan volledig binnen de lus. | |||||||||
18 juni 2010 Tram in Florent Pauwelslei en Ruggeveldlaan |
||||||||||
De tramverlenging in Deurne is een onderdeel van het LIVAN1-project: het tramnetwerk verder uit bouwen en Wommelgem aansluiten op het stedelijk netwerk | De Lijn stelde een referentieontwerp op voor de Florent Pauwelslei en de Ruggeveldlaan Het dient als basis voor het definitieve ontwerp. Het referentieontwerp ziet er zo uit: |
|||||||||
december 2009 rotonde Wommelgem |
||||||||||
De Lijn start in januari 2010 met het project 'Turnhoutsebaan' en met de doortrekking naar de rotonde in Wommelgem (pegasusproject). Tegen 25 januari 2010 vraagt De Lijn kandidaten voor een privaat-publieke samenwerking. Het betreft de tunnelkoker onder de Turnhoutsebaan (met slechts 3 metrostations; de tram komt dan boven op de Stenenbrug. Verder op de Herentalsebaan draait de tram linksaf via de Florent Pauwelslei naar de Ruggeveldlaan. |
Op de Ruggeveldlaan splits de tramlijn. Eén tram rijdt rechtdoor tot op de August van de Wielelei en sluit aan op de lijn 5 en 10 die nu al verlengd
worden. De andere tram draait af in de bedding van de E313 naast het Rivierenhof en gaat zo naar de rotonde in Wommelgem. Automobilisten kunnen dus zowel in Wijnegem als in Wommelgem op de tram overstappen. |
|||||||||
5 augustus 2009 (eindelijk) |
||||||||||
Op 5 augustus zijn eindelijk de contracten getekend voor de tramlijnverlengingen Mortsel / Boechout en Deurne / Wijnegem, inclusief de tramstelplaats in Deurne. De tramlijnverlenging Mortsel / Boechout bestaat uit het doortrekken van tram 7 vanaf het Gemeenteplein over de Statielei, de Liersesteenweg en de Provinciesteenweg tot aan Capenberg in Boechout. (Later werd gekozen om tram 15 naar Boechout te laten rijden). In Deurne wordt tramlijn 10 verlengd tot aan Fortveld in Wijnegem. Tegelijkertijd wordt tramlijn 5 hierop aangesloten via de Ruggeveldlaan en de August Van De Wielelei. Verder komt er een nieuwe tramstelplaats in Deurne, ter hoogte van de Makro. De totale bouwkost voor het hele project bedraagt nu 124 miljoen euro. De werken aan de nutsleidingen starten in september. De hoofdwerken zullen aanvangen in de loop van oktober/november. De werken zullen in totaal drie jaar in beslag nemen. Meer details vind je onderaan bij het jaar 2006 |
21 nieuwe trams worden aangekocht (nov 2009) waarvan er 6 of 7 dienen voor de uitbreiding naar Mortsel en Boechout en 14 of 15 voor de nieuwe lijnen naar Ekeren en op het eilandje. Deze trams kunnen pas in gebruik genomen worden na de bouw van de nieuwe stelplaats (+/- 2012). Nadien gaat De Lijn nog 67 tramstellen aanschaffen onder de vorm van huurkoop Volg de werken in de fotogalerij bij lijn 5 , lijn 10 en lijn 15 Bekijk hier het faseplan van lijn 10 (naar Wijnegem) bekijk hier het faseplan van lijn 15 (naar Boechout) |
|||||||||
21 november 2008 |
||||||||||
De Vlaamse regering heeft het Masterplanproject Brabo I gegund aan THV Silvius. Het gaat om de tramverlengingen Deurne-Wijnegem en Mortsel-Boechout en om een stelplaats voor De Lijn in Wijnegem. De werkzaamheden kunnen in het voorjaar beginnen. De bouwkost bedraagt 122 miljoen euro. | Het project omvat ook de vernieuwing van de weg van gevel tot gevel, met plaats voor fietsers en voetgangers en veilige oversteekplaatsen. De beslissing is intussen bekrachtigd door de raad van bestuur van De Lijn en van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). | |||||||||
Nieuw in 2008 |
||||||||||
mei 2008: verlenging van lijn 8 naar Herentalsebaan en Silsburg. na bouwverlof: verlenging tram 10 in 1ste fase tot Fortveld in Wijnegem. na bouwverlof: verlenging tram 7 vanaf Boechout naar Mortsel |
De tram naar Ekeren keert in een 1ste fase aan het Mierenpleintje in Ekeren. In een 2de fase vanaf 2013 wordt ze doorgetrokken tot Leugenberg. Daardoor komen middelen vrij om versneld een tramlijn op het eilandje aan te leggen. Na de vernieuwing van de brug aan het sportpaleis, zou tram 12 doorgetrokken worden naar Merksem. |
|||||||||
Nieuw vanaf 27 oktober 2007tramlijn 6 (nieuwe lijn) |
||||||||||
Metropolis (Luchtbal) - Olympiadepoort (Kiel)Begin november krijgt Antwerpen er een 12de tramlijn bij: Lijn 6Op de lijn liggen heel wat attractiepunten. We vertrekken aan het bioscoopcomplex Metropolis. Via de Groenendaallaan komen we in de premetro aan het sportpaleis en de lotto arena. Samen met lijn 5 en 3 komen we dan aan de Zoo, Aquatopia, de Elisabethzaal en het centraal-station. Een halte verder zijn we aan de De Keyserlei en het bioscoopcomplex UGC. Via de Belgiëlei en samen met lijn 2 komen we aan de muziektempel de Singel en een halte verder zijn we aan Antwerp expo om even verder te eindigen aan de Cromwell-tank, het begin van de Boomse Steenweg. Hier komt mogelijk nog een P+R-terrein in samenwerking met de stad.
|
Een korte geschiedenisTram 6 werd op 22 april 1903 in gebruik genomen tussen de Pothoekstraat (Schijnpoort) en het zwembad in de Brusselstraat op het Zuid. Op 24 september 1938 werd de tram tussen de Pothoek en de Brouwersvliet vervangen door een trolleybus, die vanaf 20 oktober 1938 doorreed tot aan het Zuidstation. Op 30 maart 1964 werden de trolleybussen vervangen door de huidige dieselbussen en het nummer 6 werd nu het lijnnummer 6 en 34 op de ringlijn Antwerpen - Berchem - Borgerhout. Het nummer 6 zal hier veranderd worden in nummer 30.(bron Eric Keutgens, tramhistoricus en coördinator van het Vlaams Tram- en Busmuseum te Berchem) |
|||||||||
lijn 10 : heraanleg Turnhoutsebaan vanaf 23 april 2007(tussen Leeuwlantstraat en Schotensteenweg in Deurne)Duur van de werken +/- 8 maanden foto's bij invalswegen --> turnhoutsebaan |
Nieuw vanaf maart 2006 |
||
tramlijn 5 (nieuwe lijn)Wim Saerensplein (Deurne)- Katwilgweg (Linkeroever)De plannen bestaan om in 2007 de lijn te verlengen tot aan de Ruggeveldlaan. Er komt een trambaan in gras in het midden van de weg en afgezoomd met bomen. Er wordt eenzelfde timing aangehouden als voor tram 10. De keerlus aan het Wim Saerensplein wordt een plein met veel groen en goed uitgeruste fietsstallingen. Nieuwe startdatum waarschijnlijk 2de helft 2008. Uiteindelijk zijn de voorbereidende werken gestart in augustus 2009. tramlijn 10Verlenging tot Krabbershoek in Wijnegem (met als keerpunt het Fortveld). Eerst starten de voorbereidende nutswerken (gas, elektriciteit, water) dan starten in 2007 de definitieve werken. Er komt een vrije tram- en busbaan in het midden van de weg, afgezoomd met bomen. Aan de eindhalte (Krabbershoek) komt een plein met fietsstallingen. Ter hoogte van de vestiging "Makro" komt een nieuwe stelplaats van De Lijn. Hier start men na de bouwvakantie van 2007. Het drukke kruispunt met de Krijgsbaan wordt gelegd tijdens de zomervakantie van 2008 of 2009 (afhankelijk van de snelheid waarmee de werken opschieten).Nieuwe startdatum waarschijnlijk na het bouwverlof 2008. De werken zullen nu starten in het najaar van 2009. Victor Roosensplein.Het plein van de vroegere eindhalte van tramlijn 3 wordt heraangelegd. In het voorjaar van 2006 verdwijnen de tramhalte en het wachthuisje met toilet. Er komen extra parkeerplaatsen met één grote verlichtingsmast en enkele zithoekjes. Tegen de zomervakantie van 2006 moet het plein terug in orde zijn.(foto's bij tramlijnen -->lijn3) |
De tramlijn naar Boechout (lijn 15).De heraanleg van de Antwerpsestraat begon op 1 december 2003. Eind 2005 is het gedeelte tot het Gemeenteplein klaar. Het was toen ook juist 100 jaar geleden dat in Mortsel de eerste elektrische tram reed. Dit werd in oktober 2005 dan ook gevierd.In het masterplan werd de Antwerpsestraat benoemd tot secundaire weg type III: d.w.z. dat voorrang wordt gegeven aan de zwakke weggebruiker, het openbaar vervoer en het bestemmingsverkeer.
Na de nieuwste bijstelling zouden de werken starten na het bouwverlof van 2008 in Boechout aan de eindhalte en klaar zijn eind 2010, begin 2011. Nu zullen de werken starten in het najaar van 2009. |
|
Tramlijnen voorzien in het masterplan (2006-2010) - Mortsel - Boechout- Deurne - Wijnegem - tramlijn tot Ekeren (2011 - 2015) - Mortsel - Kontich - St-Bernardsesteenweg (vervolg) - Borsbeek - Wommelgem - Linkeroever - Noord - Nieuw Zuid (beslissing van de Vlaamse regering van 22 juli 2005) |
Nieuwste bijstelling van de Vlaamse regering (19-10-2007) - Mortsel - Boechout (2008-2010)- Deurne - Wijnegem (2008-2011) - tramlijn tot Ekeren (2008-2012) - Mortsel - Kontich (2013-2015) - St-Bernardsesteenweg (vervolg) (2012-2016) - Borsbeek - Wommelgem (2013-2015) - Linkeroever - Noord (2014-2015) - Nieuw Zuid (2015) |
|
begin pagina |